Etický kodex a práva klientů

Etický kodex 

Preambule

1. Sociální práce je profese a akademická disciplína, která podporuje sociální změnu, sociální rozvoj, řešení problémů v mezilidských vtazích, sociální rovnost, posílení a zmocnění osob v nepříznivé sociální situaci. Ústředními jsou pro sociální práci principy sociální spravedlnosti, respektování lidských práv, osobnosti jedince, rozmanitosti skupin a jejich specifik.

2. Etický kodex sociálních pracovníků České republiky (dále jen kodex) vychází z Všeobecné deklarace lidských práv, z Listiny základních práv a svobod České republiky, ze Zákona 108/2006 Sb., o sociálních službách a navazuje na zásady etiky sociální práce definované Mezinárodní federací sociální práce.

3. Je nejen posláním, ale i povinností sociálního pracovníka vykonávat sociální práci svědomitě, zodpovědně, iniciovat spolupráci multidisciplinárních týmů a dodržovat při výkonu této profese nejvyšší možné standardy profesionality v souladu s právními předpisy a dostupnými vědeckými poznatky.

4. Závazek k respektování etiky sociální práce je základním aspektem kvality výkonu sociální práce. Etické povědomí je zásadní a neoddělitelnou součástí profesní činnosti každého sociálního pracovníka.

5. Hlavním cílem kodexu je snaha o naplnění sociální práce, tak jak je uvedena v mezinárodní definici Mezinárodní federace sociálních pracovníků a Mezinárodní asociace škol sociální práce (IFSW/IASSW) z roku 2014. Kromě toho kodex upravuje pravidla zodpovědnosti a etického chování sociálního pracovníka ve vztahu ke:

  • klientovi sociální služby;
  • zaměstnavateli, u kterého vykonává sociální práci; 
  • o kolegům v sociální práci;
  • profesi a odbornosti sociálního pracovníka; 
  • o společnosti.

6. Respektování a dodržování kodexu je v zájmu rozvoje etiky sociální práce jako profese a odborného růstu každého sociálního pracovníka bez ohledu na členství ve výše uvedených profesních organizacích.

1. Hodnoty sociální práce

Sociální práce je dynamicky se rozvíjející profese založena na hodnotách sociální změny, sociální rovnosti, lidské důstojnosti a mezilidských vztazích.

1.1 Lidská důstojnost

Sociální pracovník přistupuje ke každé osobě důstojně, s ohledem na individuální rozdíly a v kontextu respektování a dodržování lidských práv. Podporuje vlastní zodpovědnost a autonomii každé osoby s ohledem na nejen individuální potřeby osoby, ale i její možnosti, schopnosti a dovednosti.

1.2 Sociální změna

Sociální pracovník zajišťuje každé osobě rovný přístup ke srozumitelným informacím a potřebným zdrojům. Podporuje osobu v procesu rozhodování, dosažení sociální změny a vyřešení nepříznivé sociální situace.

Vytváří každé osobě rovné podmínky pro poskytování a využívání sociální služby.

1.3 Sociální rovnost

Sociální pracovník zajišťuje rovnost každé osobě bez ohledu na původ, barvu pleti, rasu, etnickou příslušnost, národnost, jazyk, věk, pohlaví, rod, sexuální orientaci, zdravotní stav, náboženské vyznání, politické přesvědčení, manželský a rodinný stav a sociálně-ekonomický status. Přispívá k odstranění projevů a příčin sociální nespravedlnosti, diskriminace, útlaku a bariér vedoucích k sociálnímu vyloučení.

1.4 Mezilidské vztahy

Sociální pracovník chápe důležitost mezilidských vztahů klienta a podporuje jej v udržování, utváření a podílí se na řešení problémů. Taktéž buduje a rozvíjí profesionální vztahy s kolegy a spolupracuje s odborníky z dalších institucí a profesí.

1.5 Mlčenlivost a diskrétnost

Pro sociálního pracovníka platí při výkonu své profese pravidlo mlčenlivosti a diskrétnosti úkonů sociální služby. Povinností mlčenlivosti je zavázán a platí i po skončení poskytování sociální služby nebo ukončení pracovního poměru.

2. Etická zodpovědnost

Hodnoty sociální práce jsou vyjádřeny při výkonu profese eticky zodpovědným rozhodováním a konáním. Etická zodpovědnost sociálního pracovníka se projevuje vůči klientovi sociální služby, zaměstnavateli, u kterého vykonává sociální práci, kolegům v sociální práci, profesi i vlastní odbornosti a společnosti. Prvořadá je zodpovědnost sociálního pracovníka vůči klientovi.

2.1 Etická zodpovědnost ke klientovi sociální služby o Podporuje klienta k vědomí vlastní odpovědnosti.

  • Jedná tak, aby chránil důstojnost a lidská práva klienta. o Vyvaruje se jakékoliv diskriminace klienta.
  • Chrání klientovo právo na soukromí. o Zaměřuje se na klientovy silné stránky a podporuje jej při řešení dalších sfér jeho života.
  • Nepoškozuje klienta, nevyjadřuje se o něm hanlivě, neznevažuje jeho osobu ani nepříznivou životní situaci.
  • Jedná s klientem bezúhonně, s účastí, respektem, vytváří s ním vztah založený na důvěře. o Respektuje klientovu příslušnost k sociálním skupinám, národnosti i jeho etnickou a kulturní různorodost.
  • Podporuje, posilňuje a zmocňuje klienta k vlastní zodpovědnosti a usiluje o dosažení co největší míry jeho autonomie a participace na rozhodování.
  • Zajímá se o celého člověka v rámci rodiny, komunity, společenského a přirozeného prostředí.
  • Přispívá k začlenění klienta do sociální sítě a napomáhá při řešení problémů v dalších aspektech jeho života.
  • Informuje klienta o možných rizicích a důsledcích při jeho rozhodování.
  • Akceptuje rozhodnutí klienta o ukončení sociální služby. Je však povinen poskytnout informace o jiných službách v případě, že jsou nadále potřebné.

2.2 Etická zodpovědnost k zaměstnavateli

  • Plní odpovědně povinnosti vyplývající z pracovní smlouvy a pracovní náplně.
  • Přispívá v organizaci k vytvoření takových podmínek, které napomáhají přijmutí a uplatnění závazků tohoto kodexu.
  • Snaží se ovlivnit kvalitu poskytovaných sociálních služeb, pracovní postupy a jejich praktické uplatňování s ohledem na co nejvyšší profesionalizaci.
  • Předchází a odstraňuje všechny formy diskriminace a násilí na pracovišti.

2.3 Etická zodpovědnost ke kolegům v sociální práci 

  • Respektuje znalosti a zkušenosti kolegů a spolupracuje s nimi.
  • Respektuje rozdíly v jejich názorech, kritiku vyjadřuje vhodným způsobem. o Zapojuje se do diskuzí a podporuje kolektivní diskuzi a dialog. o 
  • Dodržuje jednotný přístup ke klientovi sjednaný v rámci organizace. o Nepoškozuje kolegu, nevyjadřuje se o něm hanlivě, neznevažuje jeho osobu.
  • Poskytuje kolegům zpětnou vazbu a připomínky k práci kolegů vyjadřuje na vhodném místě a přiměřeným způsobem.
  • Profesi sociální práce vykonává multidisciplinárně ve spolupráci s jinými odborníky a organizacemi, které mohou napomoci sociálnímu začlenění klienta.

2.4 Etická zodpovědnost k profesi a odbornosti sociálního pracovníka 

  • Udržuje a zvyšuje prestiž profese, vyzdvihuje etické hodnoty, odborné poznatky a poslání sociální práce. o Snaží se o udržení a zvýšení odborné úrovně sociální práce a uplatňování nových přístupů a metod.
  • Je zodpovědný za své soustavné celoživotní vzdělávání, což je základ pro udržení úrovně odborné práce a schopnosti řešit etické problémy.
  • Pro svůj odborný růst využívá znalosti a dovednosti svých kolegů a jiných odborníků, naopak své znalosti a dovednosti rozšiřuje v celé oblasti sociální práce. o Spolupracuje se školami sociální práce, aby podpořil studenty sociální práce při získávání kvalitního praktického výcviku a aktuální praktické znalosti.
  • Vystupuje profesionálně a důvěryhodně.
  • Má právo i povinnost pečovat o své zdraví a duševní hygienu tak, aby byl schopen poskytovat kvalitní a profesionální sociální služby.
  • Zodpovědně nakládá se svými kompetencemi při sociální práci a neutváří klienta závislým na sociální službě.

2.5 Etická zodpovědnost ke společnosti

  • Má právo i povinnost upozorňovat veřejnost a příslušné orgány na případy porušování zákonů a oprávněných zájmů občanů.
  • Zasazuje se o zlepšení sociálních podmínek a zvyšování sociální spravedlivosti tím, že podněcuje změny v zákonech, v politice státu i v politice mezinárodní.
  • Upozorňuje na možnost spravedlivějšího rozdílení společenských zdrojů a potřebu zajistit přístup k těmto zdrojům těm, kteří to potřebují.
  • Působí na rozšíření možností a příležitostí ke zlepšení kvality života osob a to se zvláštním zřetelem ke znevýhodněným a postiženým jedincům i skupinám.
  • Působí na zlepšení podmínek, které zvyšují vážnost a úctu ke kulturám, které vytvořilo lidstvo.
  • Usiluje o uznání profese sociální práce ve vztahu k odpovědnosti vůči společnosti.
  • Je zodpovědný za své jednání vůči osobám, se kterými pracuje, vůči kolegům, zaměstnavateli, profesním organizacím.

3. Etické problémy a dilemata

3.1 Sociální pracovník se při své práci setkává s různými etickými problémy a dilematy vyvstávajícími ze samotné podstaty sociální práce, která pro něj vytváří situace. Musí nejen eticky hodnotit, vybírat možnosti, ale i rozhodovat. Eticky uvažuje při sociálním řešení, sběru informací, jednáních a při své profesionální činnosti o použití metod sociální práce, o sociálně technických opatřeních a administrativně správných postupech z hlediska účelu, účinnosti a důsledku na klientův život.

3.2 Sociální pracovník může iniciovat vznik poradního orgánu v organizaci, který má přispět k profesionální a etické citlivosti při řešení každodenních situací a problémů v sociální službě.

4. Závaznost etického kodexu

4.1 Ke kodexu jako dokumentu podporujícímu etiku sociální práce a profese sociálního pracovníka se hlásí Profesní svaz sociálních pracovníků Asociace poskytovatelů sociálních služeb České republiky, Společnost sociálních pracovníků České republiky a Profesní komora sociálních pracovníků. Pro členy těchto profesních organizací je kodex závazným.

4.2 Kodex je jedním ze základních předpokladů profesionálního výkonu sociální práce a důvěryhodnosti profese ve společnosti, proto je jeho dodržování v zájmu všech sociálních pracovníků.

4.3 Znalost, dodržování a šíření principů kodexu se doporučuje i u studentů sociální práce, obzvláště k výkonu odborné praxe.

5. Závěr

5.1 V celém textu kodexu se pod označením sociální pracovník chápe jak pracovník, tak pracovnice.

Podobně jako při označení klient.

5.2 Termín sociální služby vyjadřuje všechny odborné činnosti, které vykonává sociální pracovník.

5.3 V procese vzniku kodexu bylo přihlédnuto k následujícím dokumentům:

  • Zákon 108/2006 Sb., o sociálních službách v platném znění
  • Medzinárodný etický kódex "Etika v sociálnej práci - vyhlásené princípy" (IFSW/ IASSW,

2004) o Etický kódex sociálnych pracovníkov Slovenskej republiky (2015) o Etický kodex sociálních pracovníků České republiky (2006) o Jiné národní kodexy sociální práce

5.4 Kodex nemůže nahradit vlastní, vnitřní motivaci a zodpovědnost každého sociálního pracovníka a představuje minimální standardy eticky zodpovědného konání při výkonu profese sociální práce. 

Základní práva klientů programů centra ANA z.ú.


Klient má právo

  • Na rovný přístup ke službám bez ohledu na své osobní, socioekonomické či kulturní charakteristiky, bez ohledu na svou národnost, vyznání a politické přesvědčení, sexuální orientaci či předchozí kriminální kariéru.
  • Na elementární lidskou důstojnost, bezpečí a nedotknutelnost fyzickou, citovou, hodnotovou i majetkovou.
  • Na bezpečné prostředí.
  • Na odbornou péči prováděnou kvalifikovanými pracovníky.
  • Na informace potřebné k tomu, aby se klient mohl před vstupem do programů centra ANA, z.ú. rozhodnout, zda s nabízenou péčí souhlasí.
  • Využívat služeb programu dle svého individuálního plánu a dle podmínek programu.
  • Odmítnout  péči centra ANA, z.ú..
  • Žádat soukromí přiměřené možnostem centra ANA, z.ú..
  • Znát jméno pracovníka nebo pracovníků, kteří ho mají v péči.
  • Požádat o změnu svého garanta.
  • Na ochranu veškerých údajů, veškeré osobní údaje v písemné i elektronické formě jsou důsledně chráněny v souladu se zákony státu.
  • Na seznámení s obsahem o něm vedené dokumentace a na přístup k dokumentaci poskytované třetí straně v rozsahu stanoveném zákony státu.
  • Podat stížnost ohledně uplatňování jednotlivých pravidel.
  • Být informován o svých právech jemu srozumitelnou formou a má právo dostat od příslušného pracovníka centra ANA, z.ú. srozumitelnou odpověď na otázky týkající se jeho práv.

Podávání stížností

  • K podání stížnosti je oprávněna jakákoliv fyzická či právnická osoba.
  • Stížnost může být podána jmenovitě i anonymně.
  • Odpovědnou osobou pro podání stížnosti klienta na pracovníka centra ANA, z.ú. je ředitel centra ANA, z.ú. Stížnost na ředitele se adresuje na předsedu správní rady centra ANA, z.ú..  Klienti mohou stížnost podat osobně nebo prostřednictvím prostředníka, který předá stížnost příslušnému pracovníkovi.

Podání stížnosti:

  • Stížnost lze podat písemně, ústně, nebo elektronickou poštou zde.
  • Stížnost je možné podat též anonymně prostřednictvím schránky k tomu určené v čekárně centra ANA, z.ú..
  • Stížnost je možné podávat v průběhu otevírací doby zařízení.
  • Stížnost je možné kdykoliv odvolat.
  • Klient může požádat o asistenci při podávání stížnosti.
  • V případě, že je písemná stížnost osobně předána jinému zaměstnanci centra, zodpovídá tento pracovník za bezodkladné doručení stížnosti k odpovědné osobě.

Vyřizování stížnosti:

  • Veškeré stížnosti musí být vyřízeny do 30 dnů od data přijetí.
  • Stěžovatel je o průběhu šetření, výsledcích a případné nápravě ve stanovené lhůtě informován, a to formou odpovídající formě podání stížnosti.

- v případě ústního podání - ústně 

- v případě elektronického podání  - emailem

 - v případě písemného podání - písemně 

- v případě anonymního podání formou vývěsky v centru, nebo na webových stránkách www.anatabor.cz.

  • Součástí podání vysvětlení stěžovateli nemohou být skutečnosti, o kterých jsou zaměstnanci povinni zachovávat mlčenlivost. Nelze také porušit práva a právem chráněné zájmy právnických a fyzických osob (§ 11 obč. zákoníku o ochraně osobnosti a na ochranu osobních údajů podle zák. č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů - §5 a §11 v platném znění).

Odvolání:

  • Není-li stěžovatel s vyřízením stížnosti zařízení spokojen, má právo odvolat se k předsedovi správní rady ANA, z.ú., není-li stěžovatel spokojen s vyřízením stížnosti předsedou správní rady ANA, z.ú., může se stěžovatel obrátit na: 

Kancelář veřejného ochránce práv,  Údolní 39, 602 00 Brno, www.ochrance.cz informační linka každý pracovní den od 8:00 do 16:00 hodin na tel. (+420) 542 542 888